Sabtu, 26 April 2014

TOKOH EKONOMI

Ibnu Qayyim Al-Jawziyyah


             Nama beliau ialah Shams al-Din Abu Abdillah Muhammad  Bin Abi Bakr Bin Ayyub bin Sa’ad yang terkenal dengan nama Ibn Qayyim al-Jawziyyah. Ibn Qayyim dilahirkan pada 7 Safar 691H/ 9 Januari 1292M di kampong Zara’ dari perkampungan Haura, sebelah tenggara Damsyik ( Damaskus ) dan meninggal dunia pada tempat yang sama pada tahun 751H/1350M. Beliau dibesarkan dalam keluarga yang mementingkan dan mencintai ilmu pengetahuan. Ayahnya adalah guru pertama Ibn Qayyim yang telah mengajarkan kepadanya ilmu-ilmu asas Islam termasuk ilmu al-fara’id. Beliau telah menuntut belbagai bidang pengajian dengan beberapa orang ulama’ terkenal pada waktu berkenaan. Antara bidang pengajian yang dipelajari daripada mereka ialah tafsir al Qur’an, hadith, usul al-fiqh dan fiqh. Kesungguhan dan ketekunan Ibn Qayyim mempelajari ilmu dalam belbagai bidang akhirnya menjadikan beliau terkenal sebagai seorang tokoh dalam bidang fiqh, usul al-fiqh, tafsir, bahasa Arab, ilmu kalam dan hadis. Malah menurut Ibn `Imad, Ibn Qayyim adalah seorang yang alim dalam bidang tasawuf.Ibn Qayyim sangat terkenal sebagai seorang tokoh ilmuwan pada zamannya dan dapat mengusai belbagai bidang ilmu. Beliau adalah salah seorang faqih yang mempunyai autoriti dalam Mazhab Hanbali. Beliau juga mempunyai personaliti dan peribadi yang baik yang amat sukar ditandingi oleh orang lain yang semasa dengannya. Ibn Kathir (m. 774H/1373M), salah seorang anak muridnya pernah menyatakan bahawa Ibn Qayyim adalah seorang yang kuat beribadah dan peribadi yang disukai oleh orang ramai pada waktu itu. Beliau menulis:
“Aku tidak pernah melihat pada zaman kami ini, orang yang kuat beribadat seperti Ibn Qayyim. Apabila sembahyang, sembahyangnya begitu lama. Beliau memanjang ruku`nya dan juga sujudnya”.
Selaku seorang ulama’ yang terkenal, Ibn Qayyim telah didampingi oleh banyak orang yang berguru dan mempelajari belbagai bidang ilmu dengannya. Antara anak-anak muridnya yang masyhur ialah Ibn Kathir tokoh dalam ilmu hadis dan sejarah, Zayn al-Din Ibn Rajab al- Hanbali (m. 795H/1397M) seorang tokoh dalam Mazhab Hanbali dan Ibn Hajar al-`Asqalani (m. 852H/1449M) seorang tokoh hadis yang tidak asing lagi.Ibnu Qayyim selalu menyertai ibnu taimiyyah sejak masih kecil sehingga lulus darinya dengan menguasai berbagai ilmu. Ia juga menempuh gurunya dalam berfatwa, mengajar dan mengarang. Ibnu Qayyim menonjol diantara kawan – kawannya, lebih banyak ilmunya, lebih kuat argumennya, lebih mengena dalam penjelasaannya dan lebih fasid dalam beredialog. Hal inilah yang mendukung dirinya banyak mengarang karyanya dalam disiplin ilmu. Sehingga ia menyeru ke semua pihak dengan panah kebenaran, ia juga juga mengalami apa yang dialami gurunya yaitu di fitnah dan dimusuhi serta bolak balik masuk penjara, serta banyak menanggung derita dalam mengemban ilmu.
Pemikiran Ekonomi Ibnu Qayyim
      Terdapat lima perkara utama pemikiran Ibn Qayyim dalam ekonomi yaitu:
1.      Falsafah ekonomi Islam
Ibn Qayyim dalam penulisannya telah menyentuh beberapa perkara berkenaan dengan falsafah ekonomi Islam yaitu konsep manusia Islam (homo islamicus) dan manusia bukan ekonomi (non homo economicus), konsep keadilan dan nilai-nilai etika dalam ekonomi, aktiviti-aktiviti ekonomi, kerjasama dan pembahagian buruh, pemilikan harta kekayaan oleh individu dan peranan kerajaan dalam ekonomi.
2.      Pandangan Ibn Qayyim tentang kekayaan dan kemiskinan
Penyebaran pengaruh tasawuf yang meluas pada masa Ibn Qayyim mengakibatkan masyarakat melupakan kehidupan duniawi dan menumpukan terus kepada kehidupan ukhrawi. pemahaman yang salah ini menyebabkan orang ramai hidup dalam kemiskinan dan bagi mereka harta kekayaan itu adalah kehidupan dunia yang sementara dan tidak perlu dicari. Untuk membetulkan salah faham ini, Ibn Qayyim cuma sedaya upaya supaya masyarakat Islam yang sewaktu dengannya kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya itu petimbangan antara kehidupan dunia dan kehidupan akhirat. Lebih lanjut lagi supaya masyarakat dapat menyeimbangkan antara pemilikan kekayaan dan kehidupan kemiskinan Ibn Qayyim berhujah bahwa kekayaan yang dimiliki oleh seseorang itu membolehkannya melaksanakan semua jenis amalan kebaikan dengan mudah seperti menunaikan haji, jihad, membina masjid dan terusan, memberikan hadiah, pembebasan tawanan, perbelanjaan yang wajib dan sunat dan sebagainya. Mereka yang sependapat dengan Ibn Qayyim juga berpendapat bahwa di kalangan sahabat dan mereka yang berkedudukan tinggi waktu itu pada waktu Nabi Muhammad SAW terdiri daripada orang kaya. Dengan kekayaan itu mereka membuat perbagai sumbangan dan penglibatan dalam jihad serta membantu orang-orang Islam yang lain. Selanjutnya dalam hal ini Ibn Qayyim berpendapat “daripada kalangan orang kaya dan orang miskin, yang paling disukai adalah makhluk yang bertaqwa pada Allah dan dia melebihkan amanah-amanah baik. Oleh itu, orang kaya dan orang miskin adalah sama dalam asas ukuran ini.” Dia juga berpendapat bahwa kekayaan dan kemiskinan adalah ciptaan Allah SWT untuk menguji hamba-hambaNya siapa yang lebih dalam amalan-amalannya. Kadangkala Allah menguji seseorang dengan memberikan kepadanya kekayaan yang melimpah ruah. Pada masa yang lain seseorang itu diuji dengan kemiskinan. Kenyataan di atas adalah selari dengan prinsip asas falsafah ekonomi Islam sebagaimana yang diuraikan oleh ahli-ahli ekonomi Islam berkenaan. Ibn Qayyim juga mengingatkan kita supaya tidak terkeliru antara konsep kemiskinan dan kehidupan yang zuhud di dunia. Zuhud ialah antara nilai Islam yang paling penting yang disalah artikan sebagai pelepasan kekayaan dan perkara-perkara baik dalam kehidupan. Dalam penulisannya Madarij al-Salikin, Ibn Qayyim telah mengemukakan berbagai pendapat berkenaan dengan zuhud. Beliau bertegas mengatakan bahwa zuhud bukan berarti menolak perkara-perkara duniawi. Harta benda yang banyak bukan menjadi penghalang kepada seseorang untuk menjadi insan yang warak dalam hidup mereka. Seseorang boleh mempunyai sikap membersihkan diri dan menolak perkara-perkara duniawi meskipun ia mempunyai banyak harta kekayaan, dan seseorang juga boleh memiliki sedikit sifat zuhud meskipun ia hidup dalam kemiskinan.
3.      Kepentingan Ekonomi Zakat 
Menurut Ibn Qayyim fungsi zakat ialah untuk membangunkan kualiti kebaikan, persaudaraan dan kebajikan. Atas alasan inilah kadar khusus zakat ditetapkan. Ia boleh mencapai tujuan ini dengan mudah tanpa menyebabkan sebarang keresahan. Jumlah bayaran zakat tidak terlalu banyak yang boleh menyebabkan pembayarnya merasa terkilan. Bayaran tersebut cukup untuk memenuhi keperluan asas golongan yang tidak berada. Jika kadar bayaran zakat itu tinggi, orang-orang yang kaya berkemungkinan mengelak dengan berbagai cara daripada membayarnya. Jika golongan yang kaya enggan membayar zakat yang diwajibkan atas mereka dan golongan yang miskin tidak menerima apa yang menjadi hak kepada mereka, fungsi pembayaran zakat seperti diterangkan di atas tidak boleh dicapai. Ibn Qayyim menulis bahwa zakat dikenakan atas setiap jenis harta kekayaan dan atas setiap barang-barang yang boleh meningkatkan pertumbuhan. Barang-barang untuk tujuan penggunaan seperti pakaian, rumah, peralatan, binatang tunggangan seumpamanya bebas daripada kewajipan dikenakan zakat. Hanya empat jenis harta saja yang dikenakan zakat binatang ternak, tanaman dan buah-buahan, emas dan perak serta barang-barang dagangan. Selain daripada jumlah buruh yang terlibat dalam proses pengeluaran menjadi penentu kadar zakat, Ibn Qayyim juga menjelaskan faktor lain yang menyumbang kepada perkara tersebut. Antaranya ialah untuk mewujudkan konsep keadilan dalam ekonomi. Peningkatan dalamtanaman dan buah-buahan adalah lebih daripada peningkatan dalam barang-barang perdagangan. Kadar peningkatan yang berbeda ini memberikan kesan yang berbeda.Dalam kesan ini yang perlu dibayar oleh pengeluar barang-barang pertanian adalah lebih berbanding dengan  yang perlu dibayar oleh para pedagang terhadap barang-barang dagangan mereka. Pertumbuhan tanaman yang diairi oleh air hujan adalah lebih baik berbanding dengan pertumbuhan tanaman yang diairi oleh usaha manusia atau terusan atau perigi.Abdul Azim Islahi ketika mengulas pendapat Ibn Qayyim menyatakan bahwa pendapat itu mempunyai kebenarannya pada zaman dahulu yang hampir-hampir tidak terdapat industri berskala besar dalam bidang perniagaan. Industri yang wujud dalam industri kebanyakannya hanya dalam bentuk perniagaan kecil. Bentuk pengairan dan pertanian adalah dalam bentuk yang mudah dan tidak kompleks. Tetapi situasinya adalah berlainan dengan masa sekarang. Bentuk perniagaan domestik dan luar Negara adalah dalam skala besar, dan kegiatan pertanian diuruskan menggunakan cara dan teknik yang canggih dan moden. Oleh itu, justifikasi yang dikemukakan oleh Ibn Qayyim tentang perbedaan kadar kewajipan membayar zakat adalah sukar untuk diterima. Berkenaan dengan tempoh pembayaran zakat, Ibn Qayyim menulis bahwa zakat boleh dibayar apabila cukup tempoh satu tahun pemilikan harta kecuali pada harta kekayaan yang tidak diketahui pemiliknya, zakat akan dikenakan serta merta seperti penemuan harta karun. Sementara dalam kes zakat pertanian, ia akan dikutip pada masa hasil dituai. Tempoh satu tahu yang ditetapkan oleh syariah adalah paling sesuai dan memadai untuk kutipan zakat. Jika zakat dikutip untuk tempoh bulanan dan mingguan, ia akan menjejaskan kemaslahatan pembayar zakat. Sementara jika ia dikutip sekali saja sepanjang hidup, ia akan menjejaskan kebajikan dan kehidupan golongan miskin. Dalam tempoh itu, pemilik harta berkenaan boleh menggunakan hartanya pada jalan yang produktif dan mendapatkan pulangan. Sebaliknya jika zakat dibayar setiap minggu atau bulan, ia akan menyusahkan para pembayar zakat untuk membuat taksiran pada harta mereka dan bagi negara pula pengurusan kutipan dan tagihan zakat akan menjadi mahal dan sukar. Zakat yang dikutip oleh negara akan ditagihkan pada mereka yang berhak untuk menerimanya. Ibn Qayyim menjelaskan bahwa terdapat delapan golongan yang berhak menerima bagian zakat sebagaimana yang ditetapkan oleh al-Qur’an. Beliau membahagikannya kepada dua kategori. Kategori yang pertama ialah mereka yang berhak menerima zakat mengikut keperluan yaitu fakir, miskin, riqab dan ibn sabil. Kategori kedua ialah mereka yang menerimanya untuk kegunaan sendiri yaitu amil, mualaf, orang yang berhutang untuk tujuan baik dan mereka yang berjuang fi sabilillah.
4.      Bunga – riba al-fadl dan riba al-nasi’ah 
Ibn Qayyim juga membincangkan persoalan riba yang menjadi teras dalam amalan perbankan dan kewenagan konvensional dan beliau menyatakan amalan riba amat bertentangan dengan amalan zakat dan sedekah. Ibn Qayyim memetik ayat 276 dalam surat al-Baqarah yang berbunyi: “Allah SWT susutkan (kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil) riba dan ia pula mengembangkan (berkat harta yang dikeluarkan) sedekah dan zakat.”Beliau membagikan riba kepada dua jenis yaitu riba al-fadl dan riba al-nasi’ah. Riba al-fadl diistilahkan juga oleh Ibn Qayyim sebagai riba al-khafi dan riba al-nasi’ah sebagai riba al-jali. Riba al-Fadl berlaku dalam urus niaga enam jenis  komoditi yang ditukar sesama komoditi berkenaan secara tidak sama sukatan atau timbangan dan secara hutang. Keenam-enam komoditi tersebut ialah emas, perak, gandum, barli, tamar dan garam. Sementara riba al-nasi’ah berlaku pada transaksi hutang uang dengan uang yang dibayar secara tidak sama nilai atau jumlahnya. Umpamanya A meminjam 100 ribu daripada B dan B meminta A membayar hutang tersebut dengan jumlah yang lebih umpamanya, 120 ribu Ibn Qayyim melarang amalan semua jenis riba karena memberi kesan buruk kepada masyarakat dan menghilangkan perasaan ihsan dan semangat tolong menolong. Sebaliknya ia boleh menimbulkan permusuhan antara individu.
5.      Mekanisme Pasaran dan Penghargaan
Berkenaan dengan mekanisme pasaran Ibn Qayyim menjelaskan bahwa perjalanan pasaran hendaklah berlaku secara adil dan kerjasama terpimpin. Unsur-unsur negatif dalam pasaran yang boleh mengakibatkan kezaliman kepada parapeniagaan lain seperti monopoli, sorok, paksaan dan sebagainya hendaklah diawasi oleh pihak pemerintah melalui institusi hisbah dan seumpamanya. Demikian juga dengan kesan penghargaan barang-barang dan perkhidmatan di pasaran, beliau berpendapat hendaklah diserahkan pada pasaran yaitu berdasarkan kepada kuasa penawaran dan permintaan di pasaran. Jika ia berjalan secara adil, kerajaan tidak boleh campur tangan membuat penetapan harga karena ia boleh menimbulkan kezaliman kepada mereka yang terlibat dalam pasar. Sebaliknya jika unsur-unsur negatif berlaku seperti kezaliman, paksaan, manipulasi dan sebagainya yang menyebabkan harga dipasar tidak menentu, maka kerajaan harus campur tangan untuk menstabilkan harga barang-barang berkenaan untuk masalah pengguna dan peniaga. Sejalan dengan Ibn Taimiyyah, Al Qayyim berpandangan bahwa harga harus dibentuk oleh keseimbangan supply dan demand yang terbentuk di pasar. Selain itu, Ibn Al Qayyim juga memandang penting peran dari Al Nisbah, yakni sebuah lembaga untuk mengontrol, mengintervensi dan mensupervisi kegiatan ekonomi.

SUMBER:
http://fatimaajja.blogspot.com/2012/06/pemikiran-ekonomi-ibn-qayyim.html


Tidak ada komentar:

Posting Komentar